onsdag den 17. marts 2010

Forældreansvarslov

Aftenens TV-dokumentar (17. marts 2010 på dr 1) om skilsmissebørns store dilemma i kølvandet på Forældreansvarloven blotlægger ikke kun det urimelige pres, barnet udsættes for, fordi voksne ikke kan løse deres indbyrdes konflikt. Samtidig står det tydeligt, at advokater i sagens natur kun har interesse i at støtte en fortsat optrapning og polarisering mellem forældrene. Synd og skam at andre former for forsonlig konfliktløsning og støtte til forældrenes skilsmisseproces ikke er prioriteret som indsats. Heldigvis er mange advokater efterhånden opmærksomme på konfliktmægling som en mulighed.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Konfliktløsning er kun en mulighed, såfremt begge parter er normale. Jeg er ret sikker på, at dén far var psykopat.

Jeg er selv blevet skilt fra en psykopatisk mand, og siden skilsmissen har han sendt over 50 klager til offentlige myndigheder. Alle klagerne handler om, hvor voldelig og psykisk syg, jeg er. Mens vi boede sammen, gad han overhovedet ikke passe vores barn. Efter at jeg er flygtet fra ham, hævder han, at han har holdt barselsorlov (løgn!) og hiver mig gennem den ene retssag efter den anden... Vores liv er blevet et mareridt, og jeg er faktisk... konfliktløser!

Husk at over for psykopater gælder kun flugt. Men du kan ikke flygte fra en psykopat, hvis du har fået barn med ham - og desværre gennemskuer man ofte først psykopater, når man er svag, dvs. gravid...

Forældreansvarsloven burde laves om, så børn ikke skulle på samvær hos psykopatiske og voldelige fædre. Mellem voldsmand og offer gælder ingen konfliktløsning, men forsoning. Men en psykopat kan ikke angre - og hvordan så genskabe en tillid, der ikke er belæg for?

Jeg er offer for en hævngerrig mand. Og jeg hjælper andre ofre - der er i hundredevis af kvinder, som lige nu har mistet deres barn til psykopaten, eller er tvunget til at udlevere deres barn til skadeligt samvær.

Jeg vil i øvrigt hævde, at justitsminister Lars Barfoed selv er psykopat - hans øjne og hele hans ansigtsudtryk siger alt!

Men i forhold til konfliktløsning: Du skal finde den fælles grund. Det kan du ikke, når voldsofferet fokuserer på barnet, mens voldsmanden kun vil sin "hævn" over moderen... Det er bare SYND for børnene og den "normale" forælder med den lov!

Nethe Plenge sagde ...

Tak for dit indlæg. Undskyld, jeg reagerer på det så sent.
Kort kommentar: Ja, du har givet ret i, at i forhold til regulær psykopati skal der også andre fagkundskaber ind i billedet. At du hævder, at justitsministeren er psykopat, vil jeg vende mig meget stærkt imod. Det er en grov udtalelse, en tolkning, som du absolut intet belæg kan have for. For fremtiden vil ytringer af den karakter blive fjernet fra indlæg på denne blog.

Etiketter