torsdag den 22. maj 2008

Konfliktens grundtrin

I den kommende tid kan du her på bloggen læse om de mest basale grundtrin til begribelse af mellemmenneskelige konflikter.

Vi skriver maj 2008 og Danmark er optaget af omfattende strejker - eller konflikt, som disse arbejds- og lønkampe benævnes. Ofte beskrives uroligheder og krige rundt om i verden som konflikter. Nogle kalder en hver uenighed eller ethvert sammenstød for en konflikt, og forstår vi konflikt-begrebet sådan, har vi vist alle konflikter fra morgen til aften stort set livet igennem.
Man kan let blive forvirret. Derfor skal vi lige ha grundlaget på plads:

Trin 1.
Hvad betyder "konflikt"?

Min forståelse af konflikt mellem mennesker lyder:

En konflikt udspringer af en uoverensstemmelse, der indbærer at forholdet mellem mennesker kommer i krise.
Ved "krise mellem mennesker" forstår jeg, at konfliktpersonerne oplever en brist i eller brud på den almindelige, grundlæggende tillid, som normalt hersker mellem mennesker.
Min definition er en lettere omskrivning af andres syn på ordet konflikt: Jeg har ikke ændret den for at ha' opfundet noget helt for mig selv, men fordi mine egne erfaringer fortæller, at nogle andres definitioner var for ensidigt fokuserede på sagen og andre udelukkende på relationen. Jeg synes, at der ligger noget afgørende i, at konflikter mellem mennesker indeholder et brud i den grundlæggende og livsnødvendige tillid mellem mennesker.

Og hvad så? Hvad kan vi bruge dét til?
Definitionen ovenover er ikke kun teori, nej, den er det vigtige grundlag for det praktiske arbejde med mellemmenneskelige konflikter.
For eksempel indebærer definitionen en skelnen mellem sagen og relationen - og derfor har vi allerede gjort konflikten mere håndterlig. Vi kan nemlig tage fat i hvert ting for sig. På den ene side kan vi se nærmere på selve sagen: hvad er der egentlig sket? - og på den anden side kan vi undersøge relationen: hvad er der på spil i vores indbyrdes forhold?

Hvordan man i praksis kan arbejde videre, vil jeg komme ind på i de kommende indlæg.
Tilbage til plengenet.dk

Gode links
Center for Konfliktløsing
Organisationen for Transformativ Mediation (engelsksproget)

Bøger med hjemmesider og redskaber:
Mød konflikten (Nethe Plenge, Hans Reitzel, 2008)
Hånd om konflikten (Nethe Plenge, Børsen mikro, 2007)

Ingen kommentarer:

Etiketter