Fanden er løs, når person og sag blandes sammen
"Hvad gør man, når det er manden selv, der er problemet?" spurgte to kolleger mig en dag.
De to havde et anseeligt horn i siden på en tredje kollega, lad os kalde ham Hansen, som ikke var til stede. Jeg bad dem uddybe, og de fortalte:
"Ja, han stryger lige forbi os uden så meget som at sige Go Morgen eller værdige os et blik, han forskanser sig inde på sit kontor hele dagen - ja, og så er han åbenbart for fin til at spise frokost sammen med os. Og vi ved bare, at han ikke laver en bønne, der er i hvert fald langt imellem, at han laver noget, vi andre kan bruge til noget! Han er bare så sur og arrogant!" - og de to kunne blive ved i samme dur.
Her er tydelige alarmsignaler om konflikt, nemlig sammenblandingen af Hansen som person, og det, Hansen gør, hans handlinger.
Så hvordan kommer man videre?
Når man selv er fanget i konfliktens spiddende synsvinkel, kan man ikke bare se sagens fra den andens side. Senere, måske.
Til gengæld kan man skille tingene ad og se nøjere på, hvad det er, den anden gør, og som man ikke bryder sig om.
De to kolleger fik med lidt hjælp skilt tingene ad:
* Hansen siger ikke god morgen
* Hansen går ind på sit kontor og lukker døren
* Hansen spiser frokost på et andet tidspunkt, end de selv gør
* De to andre kolleger ved ikke, hvilke opgaver Hansen udfører
* Kollegernes forventninger til Hansens opgaveløsning bliver ikke opfyldt.
Et er altså, hvad en 'Hansen' går og gør - et andet er hvordan han er som menneske.
Når vi sådan har set nærmere på det, Hansen gør eller ikke gør, kan vi langt bedre finde ud af, om det er noget, der er så vigtigt for os, at vi gerne vil snakke med Hansen om det, for eksempel bede om det, vi gerne vil have.
Så første og enkleste skridt i en konfliktløsning er at få set nøjere på sagen - her:
- omgangstone og kontakt: om at have indbyrdes kontakt, fx at hilse "God morgen"
- arbejdsstil / samvær: om at arbejde for lukket eller åben dør
- kollegialt fællesskab: frokost - spise sammen eller hver for sig
- viden og indsigt: hvad laver kollega-Hansen, hvilke opgaver løser han?
- arbejdsfællesskab: hvordan kunne de samarbejde?
Pointen er, at man faktisk godt kan vende blikket fra de negative bebrejdelser beskyldninger og bedømmelser af den anden person, og til personens handlinger
Vi har ingen ret til at bedømme andre som mennesker, men vi er - som her - på arbejdet i vores gode ret til at forholde os til kollegers / medarbejderes / lederes indsats.
Man kan faktisk godt være vildt uenig med en anden og samtidig bevare respekten for den anden - som menneske.
Lille øvelse:
Prøv at lægge mærke til, hvornår du
- blander person og sag sammen
- magter at skelne, dvs bevarer respektne for en anden, selv om vedkommende gør eller mener noget, du ser helt anderledes på eller slet ikke kan acceptere.
Tilbage til plengenet.dk
Gode links Center for Konfliktløsing
Organisationen for Transformativ Mediation (engelsksproget)
Bøger med hjemmesider og redskaber:
Mød konflikten (Nethe Plenge, Hans Reitzel, 2008)
Hånd om konflikten (Nethe Plenge, Børsen mikro, 2007)
fredag den 23. maj 2008
torsdag den 22. maj 2008
Konfliktens grundtrin
I den kommende tid kan du her på bloggen læse om de mest basale grundtrin til begribelse af mellemmenneskelige konflikter.
Vi skriver maj 2008 og Danmark er optaget af omfattende strejker - eller konflikt, som disse arbejds- og lønkampe benævnes. Ofte beskrives uroligheder og krige rundt om i verden som konflikter. Nogle kalder en hver uenighed eller ethvert sammenstød for en konflikt, og forstår vi konflikt-begrebet sådan, har vi vist alle konflikter fra morgen til aften stort set livet igennem.
Man kan let blive forvirret. Derfor skal vi lige ha grundlaget på plads:
Trin 1.
Hvad betyder "konflikt"?
Min forståelse af konflikt mellem mennesker lyder:
En konflikt udspringer af en uoverensstemmelse, der indbærer at forholdet mellem mennesker kommer i krise.
Ved "krise mellem mennesker" forstår jeg, at konfliktpersonerne oplever en brist i eller brud på den almindelige, grundlæggende tillid, som normalt hersker mellem mennesker.
Min definition er en lettere omskrivning af andres syn på ordet konflikt: Jeg har ikke ændret den for at ha' opfundet noget helt for mig selv, men fordi mine egne erfaringer fortæller, at nogle andres definitioner var for ensidigt fokuserede på sagen og andre udelukkende på relationen. Jeg synes, at der ligger noget afgørende i, at konflikter mellem mennesker indeholder et brud i den grundlæggende og livsnødvendige tillid mellem mennesker.
Og hvad så? Hvad kan vi bruge dét til?
Definitionen ovenover er ikke kun teori, nej, den er det vigtige grundlag for det praktiske arbejde med mellemmenneskelige konflikter.
For eksempel indebærer definitionen en skelnen mellem sagen og relationen - og derfor har vi allerede gjort konflikten mere håndterlig. Vi kan nemlig tage fat i hvert ting for sig. På den ene side kan vi se nærmere på selve sagen: hvad er der egentlig sket? - og på den anden side kan vi undersøge relationen: hvad er der på spil i vores indbyrdes forhold?
Hvordan man i praksis kan arbejde videre, vil jeg komme ind på i de kommende indlæg.
Tilbage til plengenet.dk
Gode links
Center for Konfliktløsing
Organisationen for Transformativ Mediation (engelsksproget)
Bøger med hjemmesider og redskaber:
Mød konflikten (Nethe Plenge, Hans Reitzel, 2008)
Hånd om konflikten (Nethe Plenge, Børsen mikro, 2007)
Vi skriver maj 2008 og Danmark er optaget af omfattende strejker - eller konflikt, som disse arbejds- og lønkampe benævnes. Ofte beskrives uroligheder og krige rundt om i verden som konflikter. Nogle kalder en hver uenighed eller ethvert sammenstød for en konflikt, og forstår vi konflikt-begrebet sådan, har vi vist alle konflikter fra morgen til aften stort set livet igennem.
Man kan let blive forvirret. Derfor skal vi lige ha grundlaget på plads:
Trin 1.
Hvad betyder "konflikt"?
Min forståelse af konflikt mellem mennesker lyder:
En konflikt udspringer af en uoverensstemmelse, der indbærer at forholdet mellem mennesker kommer i krise.
Ved "krise mellem mennesker" forstår jeg, at konfliktpersonerne oplever en brist i eller brud på den almindelige, grundlæggende tillid, som normalt hersker mellem mennesker.
Min definition er en lettere omskrivning af andres syn på ordet konflikt: Jeg har ikke ændret den for at ha' opfundet noget helt for mig selv, men fordi mine egne erfaringer fortæller, at nogle andres definitioner var for ensidigt fokuserede på sagen og andre udelukkende på relationen. Jeg synes, at der ligger noget afgørende i, at konflikter mellem mennesker indeholder et brud i den grundlæggende og livsnødvendige tillid mellem mennesker.
Og hvad så? Hvad kan vi bruge dét til?
Definitionen ovenover er ikke kun teori, nej, den er det vigtige grundlag for det praktiske arbejde med mellemmenneskelige konflikter.
For eksempel indebærer definitionen en skelnen mellem sagen og relationen - og derfor har vi allerede gjort konflikten mere håndterlig. Vi kan nemlig tage fat i hvert ting for sig. På den ene side kan vi se nærmere på selve sagen: hvad er der egentlig sket? - og på den anden side kan vi undersøge relationen: hvad er der på spil i vores indbyrdes forhold?
Hvordan man i praksis kan arbejde videre, vil jeg komme ind på i de kommende indlæg.
Tilbage til plengenet.dk
Gode links
Center for Konfliktløsing
Organisationen for Transformativ Mediation (engelsksproget)
Bøger med hjemmesider og redskaber:
Mød konflikten (Nethe Plenge, Hans Reitzel, 2008)
Hånd om konflikten (Nethe Plenge, Børsen mikro, 2007)
Abonner på:
Opslag (Atom)
Etiketter
- konfliktløsning (13)
- konflikt (5)
- bøger om konflikt (3)
- grundkursus i konflikt (3)
- konfliktmægling (3)
- Hånd om konflikten (2)
- Information (2)
- Mød konflikten (2)
- anmeldelse konfliktbog (2)
- anmeldelse mød konflikten (2)
- filosofisk grundlag i konfliktløsning (2)
- grundtrin i konflikt (2)
- konflikt på arbejde (2)
- konfliktarbejde (2)
- konfliktforståelse (2)
- konflikthåndtering (2)
- konfliktledelse (2)
- konfliktløsing (2)
- konfliktløsning på bundlinien (2)
- konfliktråd (2)
- ledelse og konflikt (2)
- mellemmenneskelige konflikter (2)
- straf (2)
- tillid (2)
- trivsel og konflikt (2)
- ungemægling (2)
- vold (2)
- værdikonflikter (2)
- 3F konflikthåndtering (1)
- Abelone Glahn (1)
- Anerkendelse (1)
- Anette Sand (1)
- Anne Yde Larsen (1)
- Bent Greve (1)
- Berlingske Business (1)
- Bo Hejlskov Elven (1)
- Bøger om mikrovirksomheder (1)
- Børsen Mikro (1)
- Christian Bjørnskov (1)
- Combatants for peace (1)
- Fanden læser biblen (1)
- Farwha Nielsen (1)
- Folkekirken (1)
- Gad (1)
- Grundforløbet (1)
- Grundlag konflikt (1)
- Hanne Elmer (1)
- Jan Lundquist (1)
- K-forum (1)
- K-teamet (1)
- KOM (1)
- Lene Bone Kofoed (1)
- Leo Pharma (1)
- Liviafonden (1)
- Lyt til kritik (1)
- Marianne Viskum Olesen (1)
- Marion Thorning (1)
- Mathias Herup Nielsen (1)
- Mød konflikten bogklub (1)
- Mød konflikten e-bog (1)
- Nina Raaschou (1)
- OK-2008 (1)
- Peter Lind (1)
- Peter Skaarup (1)
- Pia Fris Laneth (1)
- Politiken (1)
- SOSU grundbog (1)
- Steen Gottlieb (1)
- Steen Hildebrandt (1)
- accept (1)
- alternativ til skattereform (1)
- anders Klebak (1)
- arbejdsmiljø (1)
- aspekter i konflikt (1)
- besindelse (1)
- beslutninger (1)
- beth grothe nielsen (1)
- carlsberg (1)
- chefen skælder ud (1)
- danmark (1)
- dansker (1)
- dialog (1)
- dr.dk (1)
- dr.dk pengemgasin (1)
- e-bog (1)
- familiekonflikt (1)
- feedback (1)
- ferielæsning (1)
- fodbold (1)
- foldboldlandshold (1)
- forsoning (1)
- forældreansvarslov (1)
- forældrekonflikt (1)
- fredensgadekursus (1)
- god mad (1)
- grundighed i konflikt (1)
- hans Jørgen Bonnichsen (1)
- hvad betyder konflikt (1)
- høflighed (1)
- indvandrerdebat (1)
- jeg hører hvad du siger (1)
- konflikt er ikke privat (1)
- konflikt i andre kulturer (1)
- konflikt i familien (1)
- konflikt og kontakt (1)
- konflikt på fodboldbanen (1)
- konfliktblog (1)
- konfliktens aspekter (1)
- konflikter på arbejde (1)
- konfliktfælder (1)
- konfliktgrundlag (1)
- konflikthåndtering for alle (1)
- konflikthåndtering uden konfrontation (1)
- konfliktlæsning (1)
- konfliktløsning i skilsmisse (1)
- konfliktløsningspris (1)
- konfliktmægling som alternativ til straf (1)
- konfliktmøder (1)
- konfliktopløsning (1)
- konfliktoptrapning (1)
- konfliktskyhed (1)
- konfliktsly leder (1)
- konfliktstrategi (1)
- konlikt (1)
- konstrukti feedback (1)
- krativitet i køkkenet michelinstjerner (1)
- kreativ konfliktløsning (1)
- krise og tillid (1)
- krisen kradser (1)
- kritik på arbejde (1)
- krtik på job (1)
- kultur og konflikt (1)
- kulturmøder (1)
- landsholdet (1)
- lede sig selv (1)
- leder undercover (1)
- litteratur (1)
- litteratur om konflikt (1)
- manden og bolden (1)
- mellemmenneskelighed (1)
- menneskelighed (1)
- menneskeret (1)
- menneskerettigheder (1)
- menneskeværdighed (1)
- mikroblog (1)
- modstand (1)
- mægling på nørrebro (1)
- nabokonflikt (1)
- nabostrid (1)
- nethe plenge (1)
- nytårshilden 2010 (1)
- peter berliner (1)
- plenge (1)
- pressehetz (1)
- professionelle samtaler (1)
- relation i konflikt (1)
- rene redzepi (1)
- respekt (1)
- respekt for andre (1)
- sag og person (1)
- sag og relation (1)
- sammenstød (1)
- selvledelse (1)
- skattereform (1)
- skilsmisse (1)
- skærpe konflikt (1)
- social kapital (1)
- sprog og vold (1)
- startegi i konflikt (1)
- stefan Herman (1)
- straf og forsoning (1)
- straffeattest (1)
- straffesystem (1)
- stresskursus (1)
- sundhedspolitik (1)
- susanne møberg (1)
- særligt sensitiv (1)
- t på konflikt (1)
- tillid på arbejdet (1)
- tolerance (1)
- tonen i køkkenet (1)
- tøsedrenge (1)
- ublu konsulenter (1)
- vold og konflikt (1)
- voldeligt sprog (1)
- værdibaseret ledelse (1)
- ydmygelse af ansatte (1)
- ydmygelser (1)